مقاله, آنچه باید آقایان بدانند, آنچه باید بانوان بدانند, مقالات زناشویی مشهد

درمان ناباروری در مشهد

درمان ناباروری در مشهد

درمان ناباروری در مشهد:

اگر با ناباروری دست و پنجه نرم می کنید و برای باردار شدن نیاز به کمک دارید، درمان های باروری بسیاری وجود دارد که می تواند به افزایش شانس شما برای بچه دار شدن کمک کند.

ناباروری چیست؟

به بیان ساده، ناباروری به معنای ناتوانی یک خانم در باردارشدن یا ناتوانی یک آقا در بارور کردن تخمک همسر خود است. نازایی دلایل مختلفی دارد؛ مانند بالارفتن سن، مصرف دخانیات، افزایش وزن و…

انواع مختلف درمان های ناباروری در مشهد :

به لطف فناوری، راه‌های بسیاری برای کمک به افراد مبتلا به انواع مشکلات باروری وجود دارد.
گاهی اوقات فقط یک نفر (آقا یا خانم) نیاز دارند که تحت درمان باشند، در مواقع دیگر هر دو طرف، ترکیبی از درمان ها را با هم استفاده می کنند.
درمان‌های ناباروری در مشهد اغلب شامل داروهایی هستند که به هورمون‌ها و تخمک‌گذاری کمک می‌کنند، گاهی اوقات با روش‌های جراحی جزئی نیز همراه می‌شوند. فناوری کمک باروری (ART) انواع مختلفی از روش‌هایی را توصیف می‌کند که می‌تواند به شما کمک کند تا بچه دار شوید. ART شامل روش‌هایی است که بارور کردن تخمک را برای اسپرم آسان‌تر می‌کند و به کاشت تخمک در دیواره رحم کمک می‌کند.

درمان ناباروری در مشهد

نشانه‌ها و علائم ناباروری در مشهد:

رایج‌ترین علائم ناباروری شامل موارد زیر است:

علائم ناباروری در زنان

  1. قاعدگی نامنظم:

طول متوسط چرخه ​​زنان 28 روز است. تا زمانی که این چرخه‌ها ثابت باشند، جابجایی چند روز طبیعی است. به عنوان مثال، خانمی که در یک ماه چرخه 33 روزه، در ماه بعد چرخه 31 روزه و سپس 35 روزه دارد، احتمالاً قاعدگی وی طبیعی محسوب می‌شود.

اما در مورد خانمی که چرخه‌اش به قدری متفاوت است که حتی نمی‌تواند زمان آن را تخمین بزند، قاعدگی نامنظمی را تجربه می‌کند. این مشکل می‌تواند به مسائل هورمونی یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مرتبط باشد. هر دوی این‌ها از عوامل ناباروری هستند.

  1. قاعدگی دردناک یا سنگین:

بیشتر خانم‌ها با شروع قاعدگی، دچار گرفتگی عضلانی می‌شوند. اما پریود دردناکی که زندگی روزمره را مختل می‌کند، می‌تواند نشانه‌ای از آندومتریوز باشد.

  1. عدم قاعدگی:

غیرمعمول نیست که زنان هر از گاهی یک ماه پریود نشوند. عواملی مانند استرس یا تمرینات سنگین باعث از بین رفتن موقت قاعدگی می‌شود. اما اگر ماه‌ها پریود نشده‌اید، وقت آن است که باروری خود را بررسی کنید.

  1. علائم نوسان هورمون‌ها:

علائم نوسان هورمون در زنان می‌تواند موارد بالقوه باروری را نشان دهد. در صورت مشاهده علائم زیر با پزشک خود صحبت کنید:

  • مشکلات پوستی
  • کاهش میل جنسی
  • رشد موهای صورت
  • کم پشت شدن موها
  • افزایش وزن
  1. درد هنگام مقاربت:

برخی از زنان در تمام زندگی خود رابطه جنسی دردناکی داشته‌اند، بنابراین خود را متقاعد کرده‌اند که این طبیعی است، در حالی که اینطور نیست. این مشکل ممکن است مربوط به مسائل هورمونی‌، آندومتریوز یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای باشد که در ناباروری نیز می‌تواند نقش داشته باشند.

علائم ناباروری در مردان

  1. تغییر در میل جنسی:

باروری یک مرد با سلامت هورمونی او نیز ارتباط دارد. تغییرات در قدرت جنسی مردان که غالباً توسط هورمون‌ها کنترل می‌شود، می‌تواند بیانگر مسائل مربوط به باروری باشد.

  1. درد یا تورم بیضه:

چندین حالت مختلف وجود دارد که می‌تواند منجر به درد یا تورم در بیضه‌ها شود. بسیاری از آن‌ها در ناباروری موثر هستند.

  1. مشکلات حفظ نعوظ:

توانایی یک مرد در حفظ نعوظ اغلب با سطح هورمونی وی در ارتباط است. کاهش هورمون‌ها در ایجاد مشکلات باروری تاثیر دارد.

  1. مسائل مربوط به انزال:

عدم توانایی در انزال نشانه این است که زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است.

  1. بیضه‌های کوچک و سفت:

بیضه‌ها اسپرم‌های یک مرد را در خود جای داده‌اند، بنابراین سلامت بیضه در باروری مردان مهم است. بیضه‌های کوچک یا سفت می‌تواند نشانگر مشکلاتی باشد که باید توسط پزشک بررسی شود.

درمان ناباروری در مشهد

3 نوع اصلی درمان های ناباروری در مشهد وجود دارد:

1)داروها :

داروهای رایج ناباروری در مشهد عبارتند از:

کلومیفن : تحریک تخمک گذاری با کلومیفن، شایع ترین درمان به کار برده شده در ناباروری می باشد. این دارو، ارزان، در دسترس و نسبتا بی خطر بوده و اولین داروی انتخابی در بیماران مبتلا به نازایی نرموگنادوتروفیک همراه با کاهش خونریزی قاعدگی یا قطع قاعدگی است که اساسا همراه با تخمدان های پلی کیستیک می باشد. زنان مبتلا به عدم تخمک گذاری که به کلومیفن سیترات جواب می دهند باید حداقل شش دوره، درمان شوند و درمان باید به حداکثر دوازده دوره محدود شود.

تاموکسیفن : جایگزینی برای کلومیفن که ممکن است در صورت داشتن مشکلات تخمک گذاری ارائه شود. داروی تاموکسیفن همچنین برای نازایی وابسته به اولیگومنوره یا آمنوره ثانویه نیز مصرف می‌شود.

متفورمین :به ویژه برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مفید است.

گنادوتروپین ها : می توانند به تحریک تخمک گذاری در زنان کمک کنند و همچنین ممکن است باروری را در مردان بهبود بخشند

برخی از این داروها ممکن است عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، سردرد و گرگرفتگی ایجاد کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی احتمالی داروهای خاص با پزشک خود صحبت کنید.

2)روش های جراحی:

انواع مختلفی از روش های جراحی وجود دارد که ممکن است برای بررسی مشکلات باروری مورد استفاده قرار گیرد.

جراحی های بسیاری برای این امر نیز وجود دارد که در این مقاله بخشی از آنها نامبرده شده است.

1.جراحی لوله فالوپ

اگر لوله های فالوپ شما مسدود یا زخمی شده اند، ممکن است برای ترمیم آنها نیاز به جراحی داشته باشید.

از جراحی می توان برای شکستن بافت اسکار در لوله های فالوپ استفاده کرد و باعث می شود تخمک ها راحت تر از آنها عبور کنند.

موفقیت جراحی به میزان آسیب لوله های فالوپ بستگی دارد.

عوارض احتمالی جراحی لوله‌های رحمی شامل حاملگی خارج رحمی است، یعنی زمانی که تخمک بارور شده در خارج از رحم کاشته می‌شود.

  1. جراحی لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی:

انجام عمل جراحی با لاپاروسکوپی (آندوسکوپی از راه شکم)، هیستروسکوپی (آندوسکوپی رحم) و برداشت فیبروم از راه جراحی باز شکم از اعمال جراحی به شمار می‌آیند که پزشکان متخصص بیماری‌های زنان به وفور انجام می‌دهند.

در عمل جراحی با لاپاروسکوپی برش‌های کوچکی در حد یکی دو سانتیمتر روی شکم داده می‌شود و لوله ظریف که نوک آن دوربین قرار دارد و به منبع نور متصل است داخل شکم فرستاده می‌شود. پزشک جراح می‌تواند با ابزار ظریف کنار آندوسکوپ به برداشتن بافت جوشگاهی روی لوله رحم، برداشتن اندومتریوز یا تصحیح وضعیت یک لوله رحم آسیب دیده اقدام نماید.

در هیستروسکوپی، دستگاه آندوسکوپ از راه واژن از گردن رحم عبور می‌کند و امکان برداشتن پولیپ آندومتر (لایه داخلی رحم) یا فیبروم رحم را فراهم می‌کند. این کار حتی در کلینیک هم قابل انجام است و به طور معمول دوره نقاهت آن فقط یک روز است.

انجام عمل جراحی باز روی شکم در موارد خاصی لازم می‌شود و با توجه به پیشرفته‌ترین روش‌های درمانی ناباروری گاهی با استفاده از ربات جراح در مدت کوتاهی پایان می‌یابد اگرچه دوره نقاهت آن طولانی تر از سایر روش‌هاست.

  1. جراحی ازووازوستومی vasovasostomy:

در برخی موارد، ناباروری در مردان به علت انسداد لوله های اسپرم بر رخ می دهد، که علل مختلفی دارد از جمله جراحی های قبلی، عمل فتق، یا آسیب و ضربه در ناحیه بیضه. در این موارد جراحی وازووازوستومی انجام شده و لوله های اسپرم بر اصلاح و درمان می شوند و انسداد های بوجود آمده رفع می شوند.

  1. جراحی وازواپیدیدیموستومی vasoepididimostomy یا VEA:

از این جراحی نیز برای رفع انسداد در لوله های اسپرم بر و همچنین لوله های اپیدیدیم بیضه استفاده می شود. برای برگرداندن باروری بعد از وازکتومی، از این جراحی استفاده می شود. همچنین در حالتیکه انسداد مجاری باعث شود، هیچ اسپرمی در مایع منی وجود نداشته باشد، بیشتر از این جراحی استفاده می شود.

3)لقاح کمکی – از جمله لقاح داخل رحمی (IUI) و لقاح آزمایشگاهی (IVF):

لقاح داخل رحمی (IUI): اسپرم سالم در زمان تخمک گذاری مستقیماً در رحم شما جمع آوری و وارد می شود.

لقاح آزمایشگاهی (IVF): تخمک ها از تخمدان های شما گرفته می شوند و توسط اسپرم در آزمایشگاه بارور می شوند و در آنجا به جنین تبدیل می شوند. سپس یک پزشک جنین ها را در رحم شما قرار می دهد.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “درمان ناباروری در مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *