مقالات زناشویی مشهد, مقاله

آمادگی برای بچه‌دار شدن و روش های باروری در مشهد

آمادگی برای بچه‌دار شدن و روش های باروری در مشهد

آمادگی برای بچه‌دار شدن و روش های باروری در مشهد:

آیا برای بچه دار شدن آماده اید؟ قبل از اینکه بدن خود را در معرض سختی های بارداری قرار دهید، مهم است که مطمئن شوید در بهترین وضعیت سلامت جسمی و روحی هستید. تصمیم گیری و تلاش برای بچه دار شدن یک نقطه عطف در زندگی شما است.

مشاوره قبل از بارداری در مشهد:

هنگامی که برای شروع بارداری آماده هستید، یک قرار ملاقات با مامای خود تنظیم کنید، پزشک می تواند سلامت شما را بررسی کند و خطرات ممکن را مورد بررسی قرار دهد.بهتر است که سه ماه قبل از شروع بارداری، با پزشک خود ملاقات داشته باشید.

پزشک شما بسیاری از جنبه های سلامت شما و همسرتان را در طول مشاوره قبل از بارداری بررسی می کند، این بررسی ها شامل:

  • سابقه پزشکی شخصی: در مورد هر گونه بیماری مزمن که می تواند بر بارداری شما تأثیر بگذارد، اگر هرگونه بیماری مانند صرع، دیابت، فشار خون بالا، کم خونی یا آلرژی، به پزشک خود اطلاع دهید. کنترل این بیماریها قبل از اقدام به بارداری بسیار مهم است. همچنین باید پزشک خود را در مورد داروهای فعلی که استفاده میکنید، جراحی هایی که سابق انجام داده اید و همچنین بارداری هایی که در گذشته داشته اید مطلع کنید، به خصوص اگر سابق سقط جنین داشته اید.
  • سابقه پزشکی خانوادگی: ارزیابی تاریخچه پزشکی مادر و پدر به تعیین اینکه آیا یکی از والدین بیماری زمینه ای داشته باشند یا خیر که ممکن است به فرزند شما منتقل شود، کمک می کند. اگر کسی در خانواده شما فشار خون بالا، دیابت، نقایص مادرزادی، ناتوانی ذهنی و … به پزشک خود اطلاع دهید.
  • ژنتیک: چندین اختلال ژنتیکی ممکن است ارثی باشد (از والدین به فرزندانشان منتقل میشوند). به عنوان مثال می توان به کم خونی سلول داسی شکل، بیماری تای ساکس و فیبروز کیستیک اشاره کرد. ژن هایی که باعث برخی اختلالات ژنتیکی می شوند را می توان با آزمایش خون قبل از بارداری شناسایی کرد. قبل از اقدام به بارداری با پزشک خود در مورد غربالگری ژنتیکی نیز صحبت کنید.
  • وضعیت واکسن: پزشک باید مطمئن شود که شما در مورد واکسن های فعلی، از جمله سرخجه و آبله مرغان ایمن هستید. دریافت این واکسن ها در دوران بارداری خطرناک است و ابتلا به این بیماری ها در دوران بارداری می تواند باعث سقط جنین یا نقص مادرزادی شود. اگر ایمنی ندارید، باید حداقل یک ماه قبل از اقدام به بارداری واکسن ها را دریافت کنید.
  • قرار گرفتن در معرض ویروس: هرگونه تماس احتمالی با ویروس های زیکا یا کووید-19 را به پزشک خود گزارش دهید. داشتن هر یک از این ویروس ها در دوران بارداری خطرات جدی برای سلامتی مادر و جنین دارد.

آمادگی برای بچه‌دار شدن و روش های باروری در مشهد

چکاپ قبل از بارداری در مشهد:

به عنوان بخشی از مشاوره قبل از بارداری، پزشک شما ممکن است آزمایشاتی را برای بررسی سلامت شما توصیه کند. آزمایشات قبل از بارداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش خون: برای بررسی گروه خونی شما، کم خونی و اطمینان از عدم ابتلا به عفونت های مقاربتی.
  • معاینه لگن: برای بررسی سلامت اندام های لگنی شما (واژن، دهانه رحم، تخمدان).
  • پاپ اسمیر:  برای بررسی سرطان دهانه رحم انجام می‌شود. در این آزمایش، سلول‌ها از دهانه رحم جمع‌آوری می‌شود.
  • معاینه فیزیکی: برای ارزیابی وزن، فشار خون، ضربان نبض، دمای بدن و تعداد تنفس شما.

چگونه بدن خود را برای بارداری آماده کنیم:

راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید بدن خودتان را برای بارداری آماده کنید و قبل از باردار شدن مطمئن شوید که در بهترین حالت ممکن سلامت بدنی هستید:

  • اجتناب از الکل: نوشیدن الکل ممکن است بر بارور شدن شما در هنگام تلاش برای بارداری تأثیر بگذارد. مصرف الکل می تواند بر سطح هورمون، قاعدگی و تخمک گذاری شما تأثیر بگذارد. نوشیدن الکل در دوران بارداری می تواند منجر به مشکلات جدی برای جنین شود، از جمله زایمان زودرس و اختلالات رشد.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید: خوردن یک رژیم غذایی متعادل قبل و در طول بارداری نه تنها برای سلامت کلی بدن شما مفید است، بلکه برای تغذیه جنین نیز ضروری است. مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم چرب و پروتئین های بدون چربی را انتخاب کنید. از غذاهای فرآوری شده و چرب خودداری کنید. مصرف کافئین خود را به بیش از یک تا دو فنجان قهوه در روز محدود کنید.
  •  دوری از مواد سمی و شیمیایی: زنان باردار باید از قرار گرفتن در معرض مواد سمی و شیمیایی (مانند سرب و آفت کش ها) و اشعه (مانند اشعه ایکس) خودداری کنند. قرار گرفتن در معرض سطوح بالای برخی از انواع پرتوها و برخی مواد شیمیایی و سمی ممکن است بر جنین در حال رشد تأثیر منفی بگذارد.
  • ورزش منظم داشته باشید و وزن بدن خود را مدیریت کنید: ورزش منظم و حفظ وزن مناسب قبل و در طول بارداری بسیار مهم است. زنانی که اضافه وزن دارند ممکن است مشکلاتی مانند فشار خون بالا و دیابت را تجربه کنند. زنانی که وزن کم دارند ممکن است نوزادانی با وزن کم به دنیا بی آورند.
  • سیگار را ترک کنید: مطالعات نشان داده است که مادرانی که هنگام بارداری خود سیگار میکشند، نوزادشان زودتر از موعد به دنیا می آیند، وزن کمتری در هنگام تولد دارند و احتمال مرگ ناشی از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) بیشتر است. علاوه بر این، زنانی که در معرض دود سیگار قرار دارند، احتمال تولد نوزادان کم وزن، بیشتر است.
  • کاهش خطر عفونت: از خوردن گوشت نیم پز و تخم مرغ خام خودداری کنید. علاوه بر این، از هرگونه تماس و قرار گرفتن در معرض مدفوع حیوانات، که ممکن است حاوی انگل ها یا ویروس های مضر باشد، خودداری کنید. دست های خود را مرتب بشویید و از تماس با افراد بیمار خودداری کنید.
  • ویتامین مصرف کنید: معمولاً به زنانی که در تلاش برای باردار شدن هستند توصیه میشودکه حداقل 30 روز قبل از بارداری، 400 میکروگرم اسید فولیک را در روز شروع کنند. با مصرف اسید فولیک قبل و در طول سه ماهه اول بارداری، شما میتوانید به کاهش خطر نقایص مادرزادی مغز و نخاع (که به آن نقص لوله عصبی نیز گفته می شود) کمک کنید. همچنین از مولتی ویتامین و قرص آهن نیز استفاده کنید تا نیاز شما و جنین داخل شکمتان را برطرف کنید.
  • استرس نداشته باشید: مطمئن شوید که خواب با کیفیت و کافی نیز دارید و تمام تلاش خود را برای کاهش استرس در زندگی خود انجام دهید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *