مقاله, آنچه باید آقایان بدانند, مقالات زناشویی مشهد

دلایل روانشناختی ابتلا به اختلال نعوظ و معرفی درمانگر در مشهد

دلایل روانشناختی ابتلا به اختلال نعوظ و معرفی درمانگر در مشهد

دلایل روانشناختی ابتلا به اختلال نعوظ و معرفی درمانگر در مشهد:

اختلال نعوظ (ED) ناتوانی در ایجاد یا حفظ نعوظ به اندازه کافی برای عملکرد جنسی است.اختلال نعوظ در مردان در هر سن و زمینه ای رخ می دهد.

اگرچه بسیاری از مردم فکر میکنن اختلال نعوظ در مردان مسن اتفاق می افتد، اما آمار نشان می دهد که ED در واقع در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد.

اختلال نعوظ می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. در مردان مسن، اغلب به دلایل مشکلات جسمی مانند بیماری قلبی، آترواسکلروز (انسداد شریان ها)، دیابت، ام اس یا فشار خون بالا ایجاد می شود.

برای بسیاری از مردان، عوامل روانی عامل مهمی برای اختلال نعوظ است.

ED ممکن است در هر فردی، شدت متفاوتی داشته باشد. برای برخی از مردان، این یک مزاحمت گاه به گاه است که می تواند هر از چند گاهی مانع رابطه جنسی شود. برای دیگران، ED ممکن است یک مشکل شدید و طولانی مدت باشد که تأثیر جدی بر توانایی فرد برای لذت بردن از رابطه جنسی باشد.

شایع ترین علل روانی ED چیست؟

اگرچه بیشتر علل اختلال نعوظ ماهیت فیزیکی دارد، اما بسیاری از موارد ED در نتیجه مسائل عاطفی یا روانی ایجاد می شوند.

هنگامی که اختلال نعوظ مربوط به یک مشکل روانی باشد، به آن ED روانی یا ناتوانی روانی می گویند.

مانند ED فیزیکی، هیچ دلیل روانشناختی واحدی وجود ندارد که بتواند باعث اختلال نعوظ در مردان شود. درعوض، مسائل مختلفی می توانند باعث ED روانی شوند یا به آن کمک کنند، مانند:

  • ترس یا عملکرد جنسی ضعیف
  • استرس در مورد رابطه جنسی یا استرس مزمن مرتبط با مسائل دیگر
  • افسردگی و سایر اختلالات خلقی
  • مشکلات در رابطه عاطفی
  • عزت نفس پایین
  • استرس و اضطراب
  • تماشای بیش از حد پورن

برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان مسائل روانی مانند داروهای ضد افسردگی نیز می تواند در ایجاد اختلال نعوظ نقش داشته باشند.

دلایل روانشناختی ابتلا به اختلال نعوظ و معرفی درمانگر در مشهد

استرس و اضطراب:

اگرچه استرس و اضطراب دو چیز متفاوت هستند، اما در مورد اختلال نعوظ ارتباط نزدیکی با هم دارند.

استرس اغلب یک عامل زمینه ای در اختلال نعوظ است. اما با گذشت زمان، استرس می تواند باعث اضطراب شود، که به نوبه خود باعث استرس بیشتر می شود و یک چرخه معیوب ایجاد می کند که هم برای سلامت روانی و هم برای زندگی جنسی شما مضر است.

با این حال، اگر به جنبه فیزیکی موارد نگاهی بیندازید، به راحتی متوجه خواهید شد که استرس و اضطراب حتی بیشتر از آنچه تصور می کنید با هم مرتبط هستند.

بسیاری از مردان نمی دانند که انواع مختلفی از نعوظ وجود دارد. به طور دقیق سه نوع نعوظ وجود دارد.

نعوظ انعکاسی که توسط تحریک فیزیکی ایجاد می شود، نعوظ روان زا که در پاسخ به یک تصویر بصری یا ذهنی خاص ایجاد می شود. نعوظ شبانه، نعوظی است که در هنگام خواب رخ می دهد.

هر سه این موارد شامل سیستم‌های بدنی خاصی از جمله هورمون‌ها، ماهیچه‌ها، رگ‌های خونی، سیستم عصبی و احساسات می‌شوند. اگر هر یک از این سیستم ها به خطر بیفتد، می تواند باعث ED شود .

مشکلات در رابطه عاطفی:

ایجاد و حفظ یک رابطه سالم کار آسانی نیست. شناخت واقعی یک نفر و اعتماد به او زمان می برد.

اگر شما و شریک زندگی تان در رابطه خود با مشکل مواجه هستید، ممکن است این مشکلات به راحتی وارد زندگی جنسی شما شود.

همچنین ممکن است اختلال نعوظ شما مشکلاتی را در رابطه ایجاد کند. ترمیم ارتباط اولین قدم در حل این علت خاص برای اختلال نعوظ روانی است، اما یکی از دشوارترین گام ها است.

اگر برقراری ارتباط با همسرتان برایتان دشوار است، استفاده از زوج درمانی می تواند به شما در درک نیازهای یکدیگر و بهبود ارتباطتان کمک کند.

افسردگی و سایر اختلالات خلقی:

ممکن است افسردگی را چیزی شبیه به غم و اندوه بدانید. اما از نظر بالینی، خیلی بیشتر از این است.

افسردگی بسیار شبیه یک لنگر عمل می کند، بدن و ذهن شما را سنگین می کند و تقریباً بر تمام جنبه های زندگی شما، چه ذهنی و چه فیزیکی، تأثیر می گذارد. برخی از رایج ترین علائم افسردگی عبارتند از:

  •  حالت غمگینی و پوچی مداوم.
  • احساس اضطراب، بدبینی یا اینکه وضعیت شما در زندگی ناامیدکننده است.
  • کاهش علاقه به سرگرمی ها و فعالیت های خود.
  • احساس بی ارزشی یا گناه.
  • کندی حرکت ویا گفتار.
  • تغییر در اشتها و یا وزن بدن.
  • بی خوابی (مشکل در خوابیدن) یا زیاد روی کردن در خواب.
  • مشکل در تمرکز، افکار یا تصمیم گیری.
  • درد جسمانی و مشکلات گوارشی بدون دلیل واضح.
  • افکار و رفتار خودکشی.

 عزت نفس پایین:

بسیاری از مردانی که از اختلال نعوظ رنج می برند و از اینکه نمی توانند همسر خود را راضی کنند احساس ناتوانی می کنند. اگر مشکل ادامه یابد، احساس ناتوانی چیزی بیش از یک مسئله جزئی می شود و اغلب می تواند به چرخه مداوم اختلال نعوظ نیز کمک کند.

احساس ناتوانی و شرم، احساسات رایجی هستند که اغلب با مسائل مربوط به سلامت روان از جمله افسردگی شدید، مرتبط هستند. در واقع، احساس ناتوانی یکی از علائم رایج افسردگی است.

عزت نفس پایین نیز ممکن است به اختلال نعوظ روانی کمک کند. اگر در مورد عملکرد جنسی خود اطمینان ندارید یا نگران این هستید که به اندازه کافی برای شریک زندگی خود جذاب نباشید، این می تواند بر خطر ابتلا به مشکلات عملکرد جنسی تأثیر بگذارد.

مانند بسیاری از جنبه های دیگر اختلال نعوظ روانی، مشکلات اعتماد به نفس پایین و عملکرد جنسی اغلب یکدیگر را پوشش می دهند.

تماشای بیش از حد پورن:

تماشای بیش از حد از پورنوگرافی ممکن است تأثیر منفی بر عملکرد نعوظ و سلامت جنسی شما داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که اگر زمان زیادی را صرف تماشای پورنوگرافی و خودارضایی کنید، ممکن است باعث شود انتظارات غیرواقع بینانه‌ای در مورد رابطه جنسی یا شریک جنسی خود داشته باشید.

هنگامی که این امر باعث می شود که در نعوظ با مشکلاتی مواجه شوید، به آن اختلال نعوظ ناشی از پورن گفته می شود.

اگرچه تحقیقات محدود است، اما تماشای پورنوگرافی و خودارضایی ممکن است سطح رضایت جنسی شما را از طریق چیزی به نام سندروم “گیره مرگ” کاهش دهد. فقدان حساسیتی که ممکن است ناشی از خودارضایی بیش از حد باشد.

اختلال نعوظ ناشی از پورن و سندرم گیره مرگ می تواند بر سطح عملکرد و لذت شما از رابطه جنسی واقعی تأثیر بگذارد.

درمان:

اگرچه اختلال نعوظ یک موضوع خصوصی است که اکثر مردان دوست ندارند در مورد آن صحبت کنند، اما می توان آن را در یک محیط امن و محرمانه در طول روان درمانی با یک درمانگر در میان گذاشت.

احساس گناه، شرم، ترس ممکن است به مشکلات نعوظ کمک کند و می تواند به طور موثر از طریق درمان برطرف شود. شما می توانید با گفتگو کردن با یک متخصص روانشناس، تأثیر منفی مسائل مربوط به سلامت روان یا مشکلات رابطه را بر عملکرد جنسی خود کاهش دهید.

به شریک زندگی خود اعتماد کنید:

اگرچه ممکن است دشوار باشد، اما برای افراد مبتلا به اختلال نعوظ بهتر است که این مشکل را از شریک زندگی خود پنهان نکنید. به یاد داشته باشید، ممکن است شریک زندگی شما نیز به اندازه شما از این موضوع گیج و ناراحت باشد، بنابراین سعی کنید یک بحث صریح و باز در مورد این موضوع شروع کنید.

ارتباط برای افزایش صمیمیت عاطفی بین شما حیاتی است، که می تواند به بهبود زندگی جنسی شما کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:

مردانی که هرروز یک علائمی را تجربه می کنند که باعث بدتر شدن نعوظ میشود و یا به مرور زمان بیشتر این مشکل ظاهر می شود، باید به پزشک مراجعه کنند.

پزشکان ممکن است یک معاینه فیزیکی یا آزمایش خون برای کمک به شناسایی علل فیزیکی زمینه‌ای ED انجام دهند و ممکن است در مورد سلامت روانی و سطح استرس شما سؤالاتی بپرسند. یک پزشک اورولوژی همچنین می تواند به شما آزمایش خون در مورد هیپوگنادیسم (تستوسترون پایین) بدهد زیرا ممکن است یکی از علل زمینه ای اختلال نعوظ شما باشد.

به طور خلاصه:

اختلال نعوظ روانی مشکلی است که می تواند برای مردان جوان و مسن، صرف نظر از سلامت جسمی یا تجربه جنسی آنها اتفاق بیفتد. در پزشکی مدرن، داروهای جنسی زیادی وجود دارد که می توانید برای ED خود مصرف کنید و به شما کمک می کند تا شریک جنسی خود را راضی کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *