مقاله

جشن ولنتاین

روز ولنتاین یا روز قدیس ولنتاین، هر سال در چهاردهم ماه فوریه جشن گرفته می‌شود.

این روز یکی از روزهای مهم در تقویم تجاری جهان است، اما در پشت جنبه‌های تجاری روز ولنتاین تاریخچهٔ جالبی وجود دارد که به دوران روم باستان می‌رسد. ولنتاین اگرچه ریشه در فرهنگ مسیحی دارد، اما در دهه‌های اخیر در بیشتر کشورهای جهان رواج پیدا کرده است.

گمان بر این است که ریشه در جشن‌های رومی‌ها داشته باشد. گفته شده اولین روز ولنتاین در سال ۴۹۶ میلادی بوده است.

این روز نام خود را از قدیس (یا قدیسان) مشهوری گرفته است که داستان‌های گوناگونی در مورد او وجود دارد.

ولنتاین روزی است که عاشقان علاقه و مهر خود را به فرد مورد نظر خود با هدیه دادن مثل: کارت، گل، شکلات یا پیام‌هایی عاشقانه و مهر‌آمیز نشان می‌دهند.

قدیس ولنتاین که بود؟

افسانه‌های بسیاری در مورد ولنتاین بر سر زبان‌هاست اما بیشتر آنها باید ساختگی باشند.

باور عمومی در مورد قدیس ولنتاین این است که او از روحانیان روم باستان در قرن سوم میلادی بوده است.

با توجه به اینکه حداقل سه قدیس با چنین اسمی وجود دارد، این موضوع چندان عجیب نیست.

چرا ولنتاین، کشیش رومی معروف شد؟

باور بر این است که دلیل شهرت این کشیش جوان این بود که در سال ۲۷۰ میلادی از امر امپراتور کلادیوس سرپیچی کرد و به طور مخفیانه مراسم ازدواج زوج‌هایی را در شهر برگزار کرد.

امپراتور کلادیوس گفته بود که مردان متأهل سربازان خوبی نیستند و به همین دلیل مانع ازدواج مردان جوان شهر می‌شد. اما اسقف ولنتاین، بر این باور بود که ازدواج بخشی از خواست و ارادهٔ خداوند در جهان است. او به نام عشق، شروع به انجام مراسم ازدواج مخفیانه میان جوانان و گاهی حتی بین نوجوانان دوازده ساله کرد.

موفقیت او باعث شهرت ناخواسته‌اش شد که منجر به مرگ اسقف ولنتاین شد.  اما پیش از آن عاشق دختر زندانبان خود شد.

می‌گویند شب قبل از اعدامش، اسقف یادداشتی برای دختر نوشت که آن را “از طرف ولنتاین تو” امضا کرد. اولین تبریک و پیام ولنتاین. هرچند این داستان خیال‌پردازانه زیباست اما بعید است که واقعیت داشته باشد.

اولین تبریک ولنتاین:

در قرن پانزدهم در فرانسه، ۱۴ فوریه جشن ولنتاین گرفته میشد. خوردن، نوشیدن و رقص و آواز از ویژگی‌های این جشن بود. همچنین اولین تبریک موجود و باقی‌ماندهٔ ولنتاین روی کاغذ را هم مردی فرانسوی در قرن پانزدهم نوشته است. دوک اورلئان زمانی که پس از نبرد آزینکورت در سال ۱۴۱۵ در برج لندن زندانی شد، برای همسر خود نوشت:

Je suis desja d’amour tanné

Ma tres doulce Valentinée

که ترجمهٔ آن می‌شود “دلم آشوب می‌شود از عشق، ولنتاین مهربان من”. این نامهٔ مهم در بخش دست‌نوشته‌های کتابخانهٔ بریتانیا نگهداری می‌شود. یکی دیگر از قدیمیترین نامه‌های موجود در مورد ولنتاین به زبان انگلیسی هم در این کتابخانه نگهداری می‌شود. این نامه در سال ۱۴۷۷ نوشته شده است و مارجری بورو آن را برای نامزدش جان پاستون نوشته است. در این نامه مارجری، جان را “ولنتاین محبوب من” خطاب کرده است.

معادل ایرانی ولنتاین:

روز عشق ایران باستان که به سپندار‌مذگان مشهور است، تنها ۹ روز با ولنتاین امسال فاصله دارد. صحبت‌های زیادی درباره این موضوع وجود دارد که چرا بسیاری از افراد این جشن باستانی را فراموش کرده‌اند؛ اما برای روز ولنتاین که ریشه فرنگی دارد، اینقدر اهمیت قائل می‌شوند.

روز عشق ایران باستان (سپندار‌مذگان) چیست؟

حدود دو هزار سال پیش از آن که نماد ولنتاین ظهور پیدا کند، قوم آریایی‌ها روزی را به‌عنوان روز عشق یا سپندار‌مذگان نامیدند. زرتشتیان در تقویم، پنجم اسفند ماه هر‌سال جشن سپندار‌مذگان را بر‌پا می‌کنند. واژه «سپندار‌مذ» لقب ملی زمین محسوب می‌شود و به‌معنای گسترش‌دهنده، فروتن و نماد عشق است. زمین افراد را بدون توجه به زشتی و زیبایی آن‌ها نگاه می‌کند و مثل مادری با‌محبت آن‌ها را در دامان خود پروش می‌دهد. پسوند‌«گان» نیز در لغت به‌معنی جشن است و از‌این‌رو «سپندار‌مذگان» به جشن روز زمین و عشق شناخته می‌شود.

برگزاری جشن ولنتاین در کشورهای مختلف:

روز ولنتاین در کانادا، ایالات متحده، انگلستان، فرانسه، مکزیک و استرالیا جشن گرفته می‌شود.

در اواسط قرن هجدهم میلادی، بیشتر افراد در این روز یادداشت‌های دست نویس عاشقانه به هم هدیه می‌کردند.

در سال ۱۹۰۰ کارت‌ پستال جایگزین دست نویس های عاشقانه شدند و بسیاری از این طریق راحت‌تر از ملاقات حضوری ابراز علاقه می‌کردند.

آمریکایی‌ها از اوایل دهه ۱۷۰۰ مبادله کادوهای دست ساز را شروع کردند.

امروزه نیز ابراز عشق در این روز علاوه بر کارت تبریک با خرید هدیه ،شکلات و شاخه گل برای یکدیگر در همه جای جهان حتی ایران جشن گرفته می‌شود.

جالب است بدانید بیشترین هزینه برای هدایای ولنتاین در بسیاری از کشورهای شرق آسیا مثل چین، سنگاپور و کره جنوبی انجام می‌گیرد.

  • ولز، انگلستان: ولزی ها که به شور و احساسات خود در دنیا مشهور است، عشق را در روز ۲۵ ژانویه – روز سنت دوینون جشن می گیرند. قاشق‌های چوبی حکاکی‌شده زیبا، معروف به قاشق‌های عشق، معمولاً در سنتی که مربوط به قرن شانزدهم است، بین عاشقان رد و بدل می‌شود.
  • والنسیا، اسپانیا: برای مردم والنسیا رمانتیک ترین روز سال در ۹ اکتبر، روز سنت دیونیسیوس، قدیس حامی عشق است. به مناسبت این جشن، فستیوال‌ها و رژه‌های زیادی برگزار می‌شود و به طور سنتی مردان به عنوان نشانه‌ای از عشق خود، به همسر خود یک مجسمه موکادورا – مجسمه‌های مارزیپان – هدیه می دهند.
  • کره جنوبی:عشاق کره جنوبی عشق را در روز چهاردهم هر ماه جشن می گیرند، نه فقط فوریه! این روزها شامل روز رز در ماه May، روز بوسه در ماه ژوئن، روز آغوش کشیدن در ماه دسامبر و روز سیاه در ماه آوریل است.
  • آفریقای جنوبی: بر اساس سنت قدیمی لوپرکالیا، زنان جوان نام کراش خود را به آستین خود سنجاق می کنند تا همه ببینند!
  • رومانی: در روز ۲۴ فوریه جشن دراگوبته در رومانی برگزار می شود که ترکیبی از روز ولنتاین و جشن استقبال از بهار است و به نام «روز نامزدی پرندگان» نیز شناخته می‌شود.
  • ژاپن:در حالی که در بیشتر کشورهای جهان این زنان هستند که در روز ولنتاین هدیه می گیرند، در ژاپن هدایا نصیب مردان می شود. البته در روز ۱۴ مارچ که در فرهنگ ژاپنی به عنوان روز سفید شناخته می شود، مردها باید هدایای دریافتی را جبران کنند.
  • غنا: روز ۱۴ فوریه در کشور غنا به عنوان روز ملی شکلات نیز شناخته می شود. این نام گذاری برای رونق گردشگری در یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده کاکائو در جهان صورت گرفته است. منوها، نمایشگاه ها و سخنرانی های ویژه با موضوع شکلات در سراسر کشور انجام می شود.
  • جمهوری چک: در این کشور اشعار کارل هاینک ماچا خوانده می شود و عشاق در زیر درختان گیلاس معاشقه می کنند و عکس می گیرند.
  • آرژانتین:آرژانتینی‌ها نه تنها روز ولنتاین را جشن می‌گیرند، بلکه یک هفته کامل را در ماه جولای برای جشن گرفتن «هفته شیرین» که بوسه‌ها با خوراکی‌های شیرین رد و بدل می‌شود، اختصاص می‌دهند. در ابتدا به عنوان یک کمپین بازاریابی شیرینی پزی راه اندازی شد و به سرعت مورد استقبال این ملت پرشور قرار گرفت.
نسبت مارکتینگ و روز ولنتاین:

به نظر می‌آید که شرکت‌ها در گسترش ایده روز ولنتاین، نقش قابل توجهی ایفا کرده‌اند؛ بخش زیادی از فروش صنعت‌های مختلف، وابسته به کمپین‌ها است؛ روز عشاق نیز با توجه به آن‌که تعداد فراوانی از اعضای جامعه را درگیر خود می‌کند؛ بستر مناسبی برای سودآور شدن کمپین‌ها است.

عده‌ای باور دارند که تاثیر شرکت‌ها بر ولنتاین باعث ترویج “مصرف‌گرایی” شده و چپ‌گرایان ولنتاین را جشنی برای سرمایه‌داری، به حساب می‌آورند. بدون تردید محبت و ابراز علاقه، نیازمند هدیه دادن گل ،کارت‌پستال یا شکلات آن‌هم در روزی خاص نیست. با این‌حال برگزاری روز ولنتاین و سنت هدیه دادن، به اقتصاد محلی کمک می‌کند.

 

 

 

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “جشن ولنتاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *