مشکلات رایج زناشویی, مقاله

مشکلات رابطه جنسی در بیماران سرطانی

مشکلات رابطه جنسی در بیماران سرطانی

سرطان چیست ؟

مشکلات رابطه جنسی در بیماران سرطانی ، سرطان یک بیماری است که از تکثیر غیرطبیعی سلول‌های بدن شروع می‌شود. بدن انسان از میلیون‌ها سلولی ساخته‌شده است که با یکدیگر گروه‌بندی‌شده تا بافت‌ها و اندام‌های مختلف را بسازند.

ژن‌های داخل هر سلول به آن دستورهای لازم را صادر می‌کنند. گاهی اوقات این دستورات در یک سلول مبهم و مغشوش بوده و سلول رفتار غیرطبیعی دارد و پس از مدتی گروهی از سلول‌های غیرطبیعی می‌توانند در خون یا سیستم ایمنی گردش کرده یا تبدیل به توده یا تومور بدخیم یا سرطان شوند.

رابطه جنسی و صمیمیت برای افراد مبتلا به سرطان به همان اندازه که برای افرادی که سرطان ندارند نیز مهم است.

اما واقعیت این است که اندام های جنسی فرد، میل جنسی، عملکرد جنسی و ظاهر فرد می تواند تحت تأثیر سرطان و درمان سرطان قرار گیرد.

اگر متاهل باشید، تشخیص سرطان قطعاً بر ازدواج شما تأثیر می گذارد. این بیماری حتی در قوی ترین و طولانی ترین ازدواج ها نیز تأثیرگذار خواهد بود.

برخی از افراد میل خود را به رابطه جنسی از دست داده و احساس خستگی زیادی می کنند.

اما برخی از افراد می گویند که آنها می خواهند بیش از حد معمول رابطه جنسی برقرار کنند.

از آنجایی که افراد بسیار متفاوت هستند و نیازهای جنسی متفاوتی دارند، نمی توان به طور دقیق گفت که سرطان چگونه بر جنسیت و زندگی جنسی شما تأثیر می گذارد.

برخی از انواع سرطان و درمان آنها بر توانایی یا میل شما به رابطه جنسی تأثیر می گذارد.

اگر شما در یک رابطه عاشقانه هستید ممکن است نگرانی های شما با فردی که مجرد است متفاوت باشد.

اگر احساسات شما در مورد بدن و رابطه جنسی در طول درمان سرطان تغییر کند، به این معنی نیست که این مشکل برای همیشه ادامه خواهد داشت.

اگر قادر هستید در مورد نگرانی های خود با شریک زندگی و یا پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند روشهایی را برای کمک به بهبود هر مشکلی که شما دارید، را پیشنهاد دهند.

انواع سرطان :

سرطان‌های مختلف بر اساس اندامی که سرطان از آنجا شروع‌شده است نام‌گذاری می‌شوند ازجمله:

  • سرطان‌های سر و گردن مانند: مغز چشم حنجره تیروئید دهان
  • سرطان‌های قسمت پایین مانند: روده، تخمدان، رحم، دهانه رحم، بیضه، پروستات، مثانه
  • سرطان‌های قسمت بالا مانند: پانکراس، معده، کیسه صفرا، کلیه، کبد، پستان، ریه
  • سرطان‌های عمومی مانند: استخوان، پوست، خون

علت سرطان :

در ۹۰ تا ۹۵ درصد موارد، جهش‌های ژنتیکی و فاکتورهای محیطی سبب ایجاد سرطان می‌شوند؛ در ۵ تا ۱۰ درصد باقی‌مانده، وراثت دخالت دارد.

منظور محققان از فاکتورهای محیطی، عواملی هستند که ازنظر ژنتیکی قابل به ارث رسیدن نیستند؛ از فاکتورهای محیطی رایجی که می‌توانند به مرگ به سبب سرطان منجر شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: دخانیات (۳۰-۲۰%)، رژیم نامناسب و چاقی (۳۵-۳۰%)، عفونت‌ها (۲۰-۱۵%)، اشعه‌ها (اعم از اشعه‌های یونیزه کننده و غیر یونیزه کننده، بیش از ۱۰%)، استرس، کم‌تحرکی و…

سرطان یا درمان آن می تواند منجر به موارد زیر شود :

  • خستگی
  • غم یا افسردگی
  • اضطراب یا تنش
  • بدن درد
  • اختلال در روده مانند اسهال
  • مشکلاتی در مثانه
  • مشکلات تنفسی
  • تغییر در ظاهر
  • تغییر در هورمون های جنسی شما

اگر هرکدام از این عوارض یا احساسات را داشته باشید ممکن است میلی به رابطه جنسی نداشته باشید.

برخی از افراد می گویند یکی از دلایلی که میل خود را به رابطه جنسی از دست میدهند، به این خاطر است که نسبت به ظاهر و بدن خود احساس خوبی ندارند.

راهکارهایی برای بهبود رابطه زناشویی :

مصرف مسکن :

اگر درد زیادی دارید، خوردن مسکن می تواند به شما کمک کند تا برای هرگونه فعالیت جنسی برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال، می توانید مسکن را 30 تا 60 دقیقه قبل از برقراری رابطه جنسی مصرف کنید.

خستگی :

این مشکل ممکن است مدتی پس از پایان درمان سرطان شما ادامه یابد. بسیاری از افراد طی دو ماه پس از درمان خود احساس قدرت بیشتری می کنند.

اما بعضی از افراد تا یک سال احساس خستگی می کنند، به خصوص اگر شیمی درمانی شده اید.

اگر احساس خستگی زیادی میکنید، ممکن است میل به رابطه جنسی نداشته باشید. لمس کردن بدن شما توسط شریک زندگیتان به شما کمک می کند تا اضطراب و افسردگی در شما کاهش یابد .

گزینه های جایگزین برای رابطه جنسی :

اگر متاهل هستید، می توانید بر روی مسائل احساساتی تمرکز کنید :
  • بوسیدن
  • ماساژ دادن
  • صحبت کردن

حتی اگر تمایلی به رابطه جنسی ندارید، شریک زندگی شما ممکن است بتواند شما را تحریک کند و به شما کمک کند از فعالیت جنسی لذت ببرید.

در مورد نگرانی ها و ترس های خود با یکدیگر صحبت کنید.

نترسید از اینکه به یکدیگر بگویید چه چیزی را میپسندید و چه چیزی را نمی پسندید. صحبت در مورد رابطه جنسی ممکن است دشوار باشد، اما صحبت در مورد احساسات و خواسته های شما بسیار مهم است.

افراد مبتلا به سرطان ممکن است نگران تغییر در شکل ظاهری به دلیل جای زخم یا ریزش مو، از دست دادن عضوی از بدن، عملکرد جنسی باشند.

بسته به نوع سرطان، جراحی و درمان مورد نیاز، برخی از اقدامات احتیاطی باید انجام شود یا ممکن است لازم باشد برای مدتی از رابطه جنسی جلوگیری شود. این می تواند برای همه متفاوت باشد.

راهکارهای برای غلبه بر تاثیر سرطان در روابط زناشویی

اولین راه حل را خود زوج با حرف زدن درمورد روابط جنسیشان و اختلال به وجود آمده در این زمینه میتوان پیداکنند.

در واقع یکی از جاذبه‌های که باعث کشش زن و مرد بهم میشود جاذبه جنسی است. که شور عشق به زندگی مشترک را بین زوج افزایش میدهد.

روان درمانی میتواند به بیمار و همسرش برای حل این مشکلات و کاهش استرس آنان کمک کند.

مثلا برای درمان خشکی واژن با کرمهای محلول در آب، نازکی پوشش واژن و یائسگی زودرس را با مصرف داروهای که به آزادسازی استروژن وکاهش عفونتهای ادراری کمک میکنند؛ قابل درمان است.

افزایش آگاهی بیمار از این اختلالات از طریق مشاوره و مطالعه وغیره میتوان درمان او را سرعت ببخشد.

برای این که بیمار بتواند با تغییرات ظاهری سرطان خود را سازگار کند راهکارهای مانند استفاده از موی مصنوعی و … را پیشنهاد میکنند.

تیم پزشکی باید در هنگام بروز درد در بیماران زودتر آن را آرام کنند. دردهای ناحیه تناسلی را میتوان با ژل های لوبریکانت و تمرکز بر لذت جنسی قابل چشم پوشی است.

شیمی درمانی یکی از راه های مقابله با بیماری سرطان می باشد عارضه های جانبی ناشی از شیمی درمانی مثل ریزش موها از نگران کننده ترین عارضه های شیمی درمانی است که میتواند باعث تغییر در تصویر ذهنی و بی‌میلی جنسی شود.

شیمی درمانی و پرتودرمانی میتواند باعث نارسایی ثانویه تخمدان و ایجاد یائسگی زودرس، خشکی واژن، درد در موقع فعالیت زناشویی و کاهش تمایل جنسی و کاهش دستیابی به ارگاسم، گر گرفتگی و اختلال خلقی و افزایش عفونت های ادراری شود. عوامل روانی هم در بروز اختلال فعالیت زناشویی نقش دارد.

برای خرید و مشاهده محصول ” کاندوم تاخیری ارگاسمیک ” برروی همین لینک کلیک فرمایید.

برای خرید و مشاهده محصولات رویای شب بر روی تصویر زیر کلیک کنید 👇👇

مشکلات رابطه جنسی در بیماران سرطانی

 

 

2 دیدگاه در “مشکلات رابطه جنسی در بیماران سرطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *