مقاله

تاثیر استرس بر رابطه جنسی

تاثیر استرس بر رابطه جنسی

تاثیر استرس بر رابطه جنسی ، شما بدون شک به خوبی از این واقعیت آگاه هستید که استرس برای شما خوب نیست. متأسفانه، خوب میدانید که استرس برروی ذهن و جسم شما تأثیر می گذارد. جنیفر ویدر(Jennifer Wider)، متخصص زنان می‌گوید: «استرس می‌تواند بدن یک فرد را ویران کند. اگر فرد تحت استرس مزمن باشد، می‌تواند بر بسیاری از سیستم‌های مختلف بدن نیز تأثیر بگذارد و آسیب برساند.»  استرس مزمن حتی می تواند خطر ابتلا به سرطان و طیف وسیعی از بیماری ها را در فرد افزایش دهد.

استرس این پتانسیل را دارد که ما را از لحاظ فیزیکی، عاطفی و روابط جنسی تحت تأثیر قرار دهد.

استرس مهمترین عملکردهای بدن شما را  مانند افزایش جریان خون و افزایش ضربان قلب نیز نقش دارد، در حالی که عملکردهای غیر ضروری مانند رابطه جنسی را کاهش می دهد.

و متأسفانه استرس می تواند در سطوح مختلف به زندگی جنسی شما آسیب برساند. استرس برروی هورمون های شما تاثیر میگذارد.

استرس مزمن می تواند باعث شود بدن شما هورمون کورتیزول بیش از حد تولید کند که می تواند میل جنسی شما را کاهش دهد. همچنین می تواند چرخه قاعدگی شما را از مختل کند، که احتمالا خلق و خوی شما نیز تغییر خواهد کرد. کورتیزول همچنین تستوسترون، هورمون جنسی مردانه را که مسئول میل جنسی است، را مهار می کند و ممکن است باعث تغییرات جریان خون در بدن شود که این امر سبب نعوظ می شود.

استرس و اضطراب چگونه بر اختلال نعوظ تأثیر می گذارد؟

آیا می دانستید که ED (اختلال نعوظ) اغلب توسط عوامل روانی مانند استرس و اضطراب ایجاد می شود؟

مردان در هر سنی ممکن است اختلال نعوظ را به شکلی ناشی از استرس تجربه کنند.

  • مردان زیر 30 سال بیشتر به دلیل عصبی بودن و اضطراب دچار اختلال نعوظ می شوند. این شکل از اختلال نعوظ روانی بوده و معمولاً کوتاه مدت است.
  • مردان بالای 30 سال بیشتر با استرس شخصی و شغلی مواجه هستند که ممکن است منجر به اختلال نعوظ شود.
  • مردان بالای 50 سال به دلیل افزایش سن بیشتر در معرض ابتلا به اختلال نعوظ هستند. شرایط زندگی، مانند از دست دادن شریک زندگی یا سازگاری با دوران بازنشستگی نیز ممکن است باعث استرس و اضطراب در مردان شود که به نوبه خود می تواند باعث اختلال نعوظ شود.

ممکن است تعجب کنید که چگونه چیزی که در ذهن خود تجربه می کنید ممکن است بر اختلال نعوظ شما تأثیر بگذارد.

چند عامل کلیدی وجود دارد که در رسیدن به نعوظ نقش دارند. سیستم عصبی، رگ های خونی، ماهیچه ها، هورمون ها و احساسات همگی در نعوظ شما نقش دارند.

استرس باعث میشود شما به سختی به ارگاسم برسید و موجب میشود شما لذت کافی را از رابطه جنسی خود نبرید.

استرس همچنین می تواند به طور غیر مستقیم بر زندگی جنسی شما تأثیر بگذارد. هورمون‌هایی که بدن فرد هنگام استرس تولید میکند می‌توانند بر متابولیسم بدن نیزتأثیر بگذارد، که به نوبه خود می‌تواند منجر به “نوسانات وزن”شود». زمانی که تغییراتی را در بدن خود تجربه می کنید یا احساس خوبی نسبت به بدن خود ندارید، ممکن است کمتر تمایلی به فعالیت جنسی داشته باشید.

استرس مزمن ممکن است منجر به افسردگی و اضطراب شود و هر دو شرایط می توانند زندگی جنسی سالم شما را مختل کنند. بعضی از افراد  که دائما استرس دارند از این موضوع شکایت میکنند که اصلاً تمایلی به داشتن رابطه جنسی ندارند.

خوشبختانه، راهکارهایی برای این موضوع وجود دارند. راه‌هایی سالم برای رهایی از استرس، مانند یوگا، ورزش، ماساژ و حتی حمام کردن وجود دارند. برای خودمراقبتی وقت بگذارید. و در حالی که برخی از استرس ها طبیعی است، اگر بتوانید عوامل استرس زای بزرگ زندگی خود را مشخص کنید، ایده خوبی است که هر کاری می توانید انجام دهید تا آنها را به حداقل برسانید یا در صورت امکان آنها را به طور کامل حذف کنید.

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید به طور سازنده استرس را از بین ببرید و کیفیت زندگی جنسی خود را بهبود بخشید:
  1. صمیمیت بین زوجین :صمیمی بودن با شریک زندگی‌تان در واقع می‌تواند به کاهش استرس شما کمک کند.در مورد استرس خود با همسرتان صحبت کنید. هر کسی می تواند استرس را تجربه کند و مطلقاً چیزی برای احساس شرم وجود ندارد. همه ما در معرض خطر تجربه استرس هستیم.هر چه صمیمیت بین زوجین بیشتر باشد استرس فرد نیز کمتر میشود. این نه تنها حس اتحاد شما را افزایش می دهد، بلکه به شما نشان می دهد این چیزی است که توانستید با هم از آن عبور کنید.

    بپذیرید که میل جنسی شما نوسان خواهد داشت . گاهی اوقات میل جنسی شما کم می شود و این اشکالی ندارد. بپذیرید که ممکن است کمی طول بکشد تا دوباره  همه چیز به روال سابق برگردد.

    زمانی را به صمیمی بودن با شریک زندگی خود اختصاص دهید، خواه لذت بردن از رابطه جنسی باشد یا صرفا در آغوش کشیدن . زمان کوتاهی را به خود اختصاص دهید تا به سادگی در یک فضا بدون حواس‌پرتی به هم نزدیک شوید، و از اینکه چقدر سریع می‌تواند جرقه‌ای از شور و اشتیاق را دوباره برانگیزد و ذهن شما را از نگرانی‌هایتان دور کند، شگفت‌زده خواهید شد.

  2. ورزش کردن :ورزش و سایر فعالیت های بدنی باعث تحریک تولید اندورفین – مواد شیمیایی در مغز می شود که به عنوان مسکن طبیعی عمل می کنند . و همچنین کمک میکند به آسانی به خواب بروید که به نوبه خود استرس را کاهش می دهد. عرق کردن، فعالیت گردش خون بدن شما را نیز افزایش می دهد، که اثرات بسیار مثبتی برای پاسخ جنسی زن و مرد دارد.
  3. استفاده کمتر از تلفن همراه:در واقع، گوشی های هوشمند ما امروزه عامل بزرگی برای استرس هستند. تلفن همراه نه تنها وسواس با رسانه های اجتماعی و برنامه های مختلف را تشویق می کند، بلکه راهی برای یادآوری چیزهایی است که هنوز باید به آنها رسیدگی کنید.سعی کنید گوشی هوشمند خود را خاموش کنید یا در زمان خواب آن را در جای دیگری قرار دهید. متوجه خواهید شد که وقتی این عوامل حواس‌پرتی را بیرون بگذارید چقدر حالتان بهتر است.

    بنابراین، اگر احساس می‌کنید که استرس شما را تحت تأثیر قرار داده است، سعی کنید الگو را شناسایی کنید و روی کاهش استرس خود کار کنید. بالاخره همه سزاوار سکس خوب هستند!

    اگر تمام تلاش خود را برای کنترل استرس انجام داده اید، اما همچنان بر زندگی شما تأثیر منفی می گذارد، از یک پزشک یا مشاور سلامت روان کمک بگیرید.نتایج می تواند زندگی شما را به شیوه ای بسیار مثبت تغییر دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *